Archives: Zelenjava

zelje belo

Belo zelje ima veliko zdravilnih učinkovin, nizko energijsko vrednost in je odlično za pripravo solat, juh, zavitkov in pogač. Njegove zdravilne lastnosti so cenili že stari Grki in Rimljani, danes pa slovi tudi kot živilo, ki pripomore k izgubi odvečnih kilogramov in razstrupljanju telesa. Govorimo glavnatem zelju, tistem, ki še ni bilo kisano, in si ga v jesenskih ter zimskih mesecih najraje privoščimo kot prilogo, prikuho ali v solati.Zelje štejemo med živila, ki zelo ugodno vplivajo na zdravje in bi jih morali čim pogosteje uživati. Pomaga pri preprečevanju nastanka številnih rakavih obolenj, pospešuje presnovo ogljikovih hidratov, uravnava delovanje žlez z notranjim izločanjem, zmanjšuje stres, krepi imunski sistem, pomaga pri nespečnosti, zmanjšuje raven holesterola v krvi ter lajša želodčne razjede. Je odličen vir številnih vitaminov (še zlasti vitaminom C, B1, K in provitaminom A), rudnin (kalij, železo, baker, selen, magnezij) in prehranskih vlaknin, ki še zlasti ugodno vplivajo na prebavo. Kljub temu, da ima zelje nizko energijsko vrednost, nam zaradi velike vsebnosti vode in vlaknin daje občutek sitosti, zato je tudi odlično živilo za zmanjševanje telesne teže.

ohrovt (glavnati)

Spada med kapusnice. Značilno je njegovo zelo mehurjasto, nekoliko bolj trdo listje.Poznamo glavnati ohrovt, ki ga v resnici imenujemo samo ohrovt, ponekod tudi kelj, z imenom ohrovt pa pri nas imenujemo še oba prezimna ohrovta, to sta listnati ohrovt in brstični ohrovt. Glavnati ohrovt je rastlina, ki po obliki in načinu pridelovanja spominja na zelje.Zelo bogat je tudi s kalijem, vsebuje pa tudi mnoge druge minerale. Pozimi, ko nekoliko premrzne, naraste v njegovih listih tudi vsebnost ogljikovih hidratov. Okusnejši je, če ga že dobi prvi zimski mraz.

zelena (gomoljna)

Gomoljna zelena je čudovito vsestranska zelenjava, ki popestri zlasti jesenski in zimski jedilnik. Z njo lahko naredimo skoraj vse, kar delamo s krompirjem, le da je gomoljna zelena čudovita tudi surova. Tako jo imajo radi zlasti Francozi, ki so si izmislili znamenito remulado, solato iz tanko nastrgane zelene z gorčično majonezo. Iz gomoljne zelene pripravimo juhe, od svilnato kremnih do vipavske šelinke, brez nje seveda ni niti goveje. Lahko jo gratiniramo v pečici, bodisi samo bodisi skupaj z drugo zelenjavo. Zaradi blagega okusa se lepo ujame z drznejšimi, bolj slanimi živili, kot so prekajene ribe in slanina, pa tudi z robustnimi dišavnicami, recimo s timijanom in rožmarinom. Prav tako se ji priležejo sveži okusi citrusov, peteršilj, smetana, jabolka, česen, lešniki, orehi in druga gomoljasta zelenjava. Odlična je preprosto narezana in pečena v pečici ali pa kuhana in pretlačena v pire. Kot priloga se obnese k vsem vrstam mesa in rib. Skratka, ta aromatični gomolj je kljub robustnemu videzu pravi kulinarični dragulj.

ohrovt (kodrolistnati)

Najbolj znana vrsta ohrovta je kodrasti oziroma kodrolistnati ohrovt iz katerega lahko pripravljamo različne jedi: Juhe, solate, narastke, priloge, lahko ga spečemo kot prigrizek, zelo pa se poda tudi v smoothie.Med vsemi kapusnicami vsebuje ohrovt največ beljakovin, veliko mineralov, predvsem železa, kalija, kalcija in fosforja. Od vitaminov je pomembno omeniti vitamine K, C in A, folat ter vitamin B6. Vitamin C in A sta močna antioksidanta. Ohrovt vsebuje tudi številne flavonoide vključno s kampferolom in kvercentinom, ki imata dokazano antioksidativno delovanje. Tako kot vsaka zelena listnata zelenjava pa je bogat tudi s klorofilom, ki pa se ob toplotni obdelavi uniči zato ga je najbolj priporočljivo uživati surovega.